När jag gick på mellanstadiet för så där tio år sedan, så hade
vi en sal med datorer på skolan samt två stationära datorer utanför vårt
klassrum som delades med andra klasser. Vi använde inte datorerna så ofta utan
det var mest när vi hade lektion i datorkunskap eller om vi någon gång skulle
skriva något på datorn.
I dag så har antalet datorer ökat i skolan och det
fortsätter att öka enligt skriften Klassen i dialog med omvärlden, skriven av
Dan Åkerlund. Både datorer och surfplattor används i dag i undervisningen och i
vissa skolor har eleverna en egen iPad liggandes i sin bänk som de lätt kan ta
fram. Dock är det inte så överallt, var tionde elev i grundskolan saknar
fortfarande tillgång till en dator i skolan, enligt Internetstiftelsen i
Sveriges rapport Eleverna och internet 2015, skriven av Kristina Alexanderson
och Pamela Davidsson. Detta ställer sig författarna frågande till då tillgången
till modern teknik är ett krav för att uppnå vissa av de kunskapskrav som finns
i läroplanen. Vad får detta för konsekvenser för de elever som saknar
tillgång till datorer?
Teknikutvecklingen påverkar i högsta grad skolan, skriver
Tanja Tiberg i artikeln Skola 2021 – Framtidens skola, kunskap och lärande. Och
det innebär både utmaningar och möjligheter, samtidigt som det driver utvecklingen
av skolsystemet framåt. Enligt Tiberg är det även just den ökade IT-användningen
en av de faktorer som kommer att påverka skolan mest de närmaste 10–15 åren. Hon
tror att en konsekvens av detta blir att skolan i framtiden blir mer
marknadsorienterad och segregerad.
I gruppen kan vi se flera fördelar med datorer och
surfplattor i skolan. Bland annat att skolan hänger med i samhällsutvecklingen,
det kan hjälpa eleverna med stavning, eleverna kan redigera texter och bilder,
söka information som inte finns i skolans böcker, samarbeta lättare och det är
även ett hjälpmedel.
Hur ser ni på det ökande teknikanvändandet i skolan? Ser ni
bara fördelar med det eller kan ni se några nackdelar också?
Det är nog på gott och ont. Men jag tror att vi måste hänga med i utvecklingen, tekniken är stora kugghjulet i våra liv idag. Därför är det också viktigt att detta blir lite mer en vardag för eleverna. När jag gick i skolan var det mycket onaturligt att man skickade e-post, få förunnat hade uppkoppling eller ens egen dator. Den gula postlådan var det centrala verktyget för att nå ut med sitt budskap, vilket kunde ta mycket lång tid. Idag måste man ha datorn för att komma i kontakt med myndigheter. Detta visar att datorn är en central del av våra liv och vi behöver förbereda våra elever på en värd som är uppbyggd av mycket teknik. Inte skydda dom ifrån denna "manick" eller tro att detta fixar dom själva -de kan ju redan hantera den. Det är vi som kommer behöva visa dom allt bra man kan göra och hur man kan utveckla sig själv med hjälp utav datorn. Välskrivning är jätte roligt och fint om man kan utföra det väl. Men vi kanske måste ändra fokus, vi skriver inte böcker förhand längre. Tack för en bra text
SvaraRaderaDet är nog på gott och ont. Men jag tror att vi måste hänga med i utvecklingen, tekniken är stora kugghjulet i våra liv idag. Därför är det också viktigt att detta blir lite mer en vardag för eleverna. När jag gick i skolan var det mycket onaturligt att man skickade e-post, få förunnat hade uppkoppling eller ens egen dator. Den gula postlådan var det centrala verktyget för att nå ut med sitt budskap, vilket kunde ta mycket lång tid. Idag måste man ha datorn för att komma i kontakt med myndigheter. Detta visar att datorn är en central del av våra liv och vi behöver förbereda våra elever på en värd som är uppbyggd av mycket teknik. Inte skydda dom ifrån denna "manick" eller tro att detta fixar dom själva -de kan ju redan hantera den. Det är vi som kommer behöva visa dom allt bra man kan göra och hur man kan utveckla sig själv med hjälp utav datorn. Välskrivning är jätte roligt och fint om man kan utföra det väl. Men vi kanske måste ändra fokus, vi skriver inte böcker förhand längre. Tack för en bra text
SvaraRaderaDet bero på ämnet som ska undervisas men finns både för och nackdelar med tekniken. På mitt gamla jobb så har vi en smartboard installerad i vart enda klassrum , vilket lärarna också använder sig av . Det som hände var att en av lärarna hade planerat en hel lektion via smartboarden och vad hände jo den gick i paj. Vi ska inte prata om att hen blev arg och genomförandet av lektionen blev inte som förväntat.
SvaraRaderaMan ska ha tekniken som hjälpmedel inte som central del i utbildningen
Jag tycker det kan bero på vilken årskurs man undervisar i. Kalla mig gammalmodig, men jag tycker att på lågstadiet ska inte fokusen ligga på tekniken, utan skrivandet istället. Dessutom anser jag att man inte behöver lära ut så pass mycket om tekniken som man gjorde förr, eftersom det är bland det första barn lär sig nu för tiden. En nackdel med att det är ett kunskapskrav är att, som du säger, inte alla har tillgång till samma teknik. En skola i närheten där jag bor har en lärare berättat att de har max antal papper eleverna får använda varje dag för skolan inte har råd. Medan det finns andra skolor i Sverige där alla elever får varsin dator när de börjar lågstadiet.
SvaraRaderaKan absolut se en massa nackdelar också!
SvaraRaderaEn nackdel (från egen erfarenhet) var när jag gick på gymnasiet för inte så länge sedan och våra lärare insisterade på att vi skulle arbeta med bärbara datorer från skolbiblioteket på lektionstiden. Datorer som fungerade 1/10 gånger. Och när de väl startades (ca 40 minuter efter att man tryckt på On-knappen) fungerade de med en sådan snigelfart att lektionen alltid hann ta slut.
Vi förlorade alltså en massa tid och blev frustrerade samtidigt!
Jag blev tipsad om detta inlägget och nu förstår jag verkligen varför, jätte bra och konkret!!
SvaraRaderaTycker verkligen att du/ni lyckas visa på hur viktigt det är att skolan följer med i samhället, men att det inte är helt problemfritt...
Jag själv tycker att detta med teknik är väldigt bra och underlättar väldigt mycket IBLAND.
Som många av oss har fått erfara i denna kursen så är teknik som krånglar väldigt tidskrävande och kräver mycket tålamod. Tid är något som inte finns i skolan, en lektion är bara ett vist antal minuter sen är den slut och eleverna byter ämne. Tålamod är inget som barn är kända för att ha och jag tror inte heller att en pedagogs tålamod är det bästa under tidspress, med flera elever som ska ha hjälp och teknik som inte fungerar som planerat.
Men vem vet, med den snabba utveckling som sker nu så är kanske tekniska problem ett minne blott om bara några år...