söndag 22 november 2015

Piagets teori


Under veckan som har gått har vi både läst och diskuterat dom olika perspektiven.
-         Behaviorismen
-         Kognitiva  
-         Sociala/sociokulturella
Pragmatism

Något som fångade mitt intresse var kognitivismen som Piaget pratar om, hur vi tänker kring mental utveckling. Enligt Piaget så föds människan med minimal utrustning för vägledning av beteende. Med endast några få sugreflexer och gråtreflexer. Han menade på att vi i olika stadium utvecklas och formas till att bli en fungerade människa, att vi har ett behov av att förstå omvärlden. Han gör en intressant jämförelse med att vi människor skulle kunna vara som en dator. Där man blir programmerad med olika program och får mer kunskap, men att utan programmeringen skulle vi inte fungera. Att man skulle kunna säga att man föds som tomma skal och fylls på allt eftersom.
Piaget pekade på att genom nya erfarenheter utmanas våra gamla erfarenheter och därför blir nyfikenheten viktig för individens mentala utveckling och intelligens.  




Piaget hade ju färdiga teorier om vad ett barn kan och känner vid tillexempel 8 års ålder. Men glömmer man inte då miljöns påverkan på barnen?  Är det inte så att man glömmer att se barnet som unik? Tar man inte bort barnets egen nyfikenhet, barnen behöver kanske ibland göra lite för svåra saker i sin inlärningsfas istället för att se till barnets förmåga att göra saker.
Något som jag kan tänka på är att man inte kan förutse hur ett barn kommer vara vid en speciell ålder, vilket Piaget inte håller med om.
Enligt Piaget teori så anpassar man sig ju till miljön för att överleva, skolan är ju då en miljö som man då måste anpassa sig till för att kunna passa in och inte hamna i utanförskap.



3 kommentarer:

  1. Mycket intressant diskussion!
    Själv fastnade jag för John Dewey men tycker även att Piaget är spännande. Tycker exemplet som förekommer i "Lärande, skola bildning" om ett yngre barn som inte förstår ännu att två olika glas med olika form kan innehålla samma volym. Jag instämmer mycket i Piagets teori om att det inte går att lära ett barn något det inte är moget för.
    Bra synpunkt på t.ex. barns hemmiljö påverkar barnet. Beroende på vad barnet lär sig och får med sig hemifrån, är de också olika förbereda.

    Malin

    SvaraRadera
  2. Samma här! kognitivismen fångade mitt intresse också, jag tycker att det var verkligen intressant att kunna läsa om detta, samt om de tankarna kring den mentala utvecklingen. Barnen är så beroende av omgivningen, därför har alla barn olika bakgrunder och erfarenheter, som vi i framtiden bör ta hänsyn till! :)
    Tack för inlägget! /Helda

    SvaraRadera
  3. Tack, Johanna för ett bra inlägg! Personligen anser jag efter allt läsande att man intresserade sig för alla teorierna.
    Samt att jag instämmer att hemmiljön har en stor inverkan på utvecklingen. Jag tycker också att barnen är föräldrarnas spegelbilder därför att den är så himla inflytelserik på barnen. Därför upplyser Heldas kommentar en viktig aspekt kring att visa hänsyn till alla barn för ingen är den andra lik....

    SvaraRadera