torsdag 17 december 2015

Gruppredovisningen 2

Lärande med hjälp av digitala verktyg.


Vi har valt att ta in olika digitala verktyg i undervisningen pga att vi idag är mitt uppe i ett paradigmskifte och vi anser att varje elev ska få ha samma möjligheter oavsett vilken skola man går i och det innebär att både lärare och elever ska och måste få ta del av detta tekniksamhälle som vi idag lever i för att hålla sig uppdaterad och kunna få visa och få ta del av kunskap på olika sätt.


Eleverna ska få lära sig mer om Sveriges landskap som är en del av det centrala innehållet i geografi för årskurs 4–6 i Lgr11. Detta ska de arbeta med både enskilt och i grupp. Enligt det centrala innehållet i svenska för årskurs 4–6 ska eleverna även arbeta med informationssökning, detta får eleverna göra när de enskilt letar information om ett landskap. De ska sedan jämföra informationen med varandra, vilket även det är en del av det centrala innehållet i svenska. Till sist ska eleverna redovisa detta med hjälp av ett digitalt verktyg. Muntliga presentationer med hjälp av olika hjälpmedel återfinns även det i det centrala innehållet för årskurs 4–6 i svenska.


Lektionsplanering


Lektion 1 - Introduktion  av arbetsområdet och redogöra målen med arbetet. Börja leta information enskilt om sitt landskap.


Lektion 2 -  Fortsätta söka information. Sammanställa till ett enskilt arbete om landskapet.


Lektion 3 - Arbeta i gruppen med att diskutera fram ett gemensamt arbete med vad som är viktigast att få med av den information varje elev kommit fram till.


Lektion 4 - Göra en gemensam presentation på Keynote samt öva på sitt framförande inför klassen.

Lektion 5 - Redovisningar och utvärdering.






Vad anser ni att det finns för nackdelar respektive fördelar med användning av Ipad i undervisningen?



5 kommentarer:

  1. Jag tycker att ni har gjort en bra och genomtänkt uppgift med ett bra upplägg och med intressant innehåll. Det känns som ni har stort fokus på att få alla eleverna delaktiga genom alla lektionerna och allt känns klart och tydligt!

    Jag tycker att lärplattor är fantastiska verktyg som gör det möjligt att dela information till många människor på ett väldigt smidigt sätt. Den nackdel jag kan se med lärplattor vid grupparbeten är att det bara är en person som håller i den åt gången och då kan det vara lätt att en person styr och tar över arbetet men eftersom ni har små grupper behöver inte det vara ett problem i just detta fall.

    Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Er presentation känns väl genom tänkt och slutresultatet såg fint ut. Ni fick med många kunskapsmål inom respektive ämnen vilket är bra.
    Att eleverna samarbetar i små grupper och lär av varandra är med positivt. Fördelar med att använda iPads i skolan tycker jag är att eleverna lär sig söka fakta, göra power points presentationer och mycket mer. Nackdelarna håller jag med er om att det gäller att se till att eleverna är på "tillåtna" sidor och använder till skolarbeten.
    Här kommer några tankar till er.
    Tror ni det räcker med den lektionstiden ni beräknat till detta arbete då det var mycket fakta de skulle söka efter och lära sig?
    Er utvärdering lät bra, men att de ska svara på en fråga inför klassen kanske kräver att de behöver få läsa på kamraternas arbeten mer?

    SvaraRadera
  3. En genomtänkt lektionsplanering. Håller med om att de digitala verktygen ger eleverna möjlighet idag och är en bra förutsättning i skolarbete. Det är också som ni säger att läraren måste hålla sig uppdaterad, tycker att de ska finnas utrymme för de i planeringstiden och skolan bör ständigt erbjuda läraren kompetensutveckling för att lära sig mer om de digitala verktygen. En annan fördel med denna uppgift är att eleverna får möjlighet till en databas med mycket fakta jämfört med att ha tillgång till en enda lärobok vilket skapar motivation i arbetet och det blir också spännande att se vilka källor eleverna använder sig av.

    Lärplattor är ett väldigt bra komplement i undervisning som skolor ska satsa på och med ett bra styre från lärare kommer de att komma till användning i många sammanhang.

    SvaraRadera
  4. Visst finns det nackdelar med att använda Ipad. Som ni nämnde om att det inte blir någon erfarenhet att söka efter fakta/information i böcker. Med Ipad är det en aning lättare att söka efter det man letar efter. Samt att det kanske inte fokuseras på själva uppgiften (speciellt för de yngre där Ipad kanske kan vara lite nytt och spännande) eftersom Ipaden också är kopplad till nöje.
    Det exempel ni visade, på hur ett arbete kunde se ut, tycker jag såg väldigt bra ut. Ni gav då mig en chans att se hur barnens redovisningarna kunde sett ut, och det var väldigt roligt.
    Jag tycker också om ert upplägg med det enskilda samt gemensamma arbetet.
    En fråga som dock dök upp i huvudet på mig, var hur ni delade in grupperna. Självklart kan eleverna känna att de får vara delaktiga med att de får välja landskap själva, och det är viktigt att de får känna. Men hur skulle redovisningarna och då kunskapen bli, ifall eleverna väljer samma landskap? Att det då endast blir cirka 1-4 landskap som redovisas, vad för lösning det finns då?
    Tack för en bra redovisning! :)

    SvaraRadera
  5. Vilken bra redovisning. Jättebra att ni visade hur det skulle se ut i arbetet så att man verkligen var med.
    Men ja, det finns både fördelar och nackdelar med iPad.
    Fördelarna är väl att de är så otroligt enkla att arbeta med och att det är bra att de får lära sig att arbeta med program som Keynote (eller Powerpoint) tidigt så att de kan få kläm på det. Det blir ju även en mycket mer levande redovisning när man använder sig av de digitala verktygen i presentationen.
    Nackdelen med att använda iPads är väl som ni sa att man lätt distraheras av andra hemsidor. Sedan måste man ju även, precis som ovanstående nämner, se till att informationen inte bara hämtas från internet utan att man även lär eleverna att söka i böcker.

    SvaraRadera