I James Nottinghams bok Utmanande
undervisning i klassrummet kan vi läsa om att det finns olika sätt att ge beröm
på. Bland annat är det viktigt att berömmet fokuserar på elevers handlingar och
inte deras förmågor, berömmet ska vara specifikt och trovärdigt, berömmet ska
utveckla ett dynamiskt tänkesätt och man ska berömma de personliga framstegen.
I seriestrippen ovan har jag illustrerat olika situationer
där beröm ges på olika sätt, både på bra och mindre bra sätt. Vilket sätt att
ge beröm på här tycker ni är att föredra? Vad kan beröm ge för positiva och
negativa konsekvenser?
Referens
Nottingham,
J. (2013). Utmanande undervisning i klassrummet : återkoppling,
ansträngning, utmaning, reflektion, självkänsla. Stockholm: Natur &
kultur.
Beröm som är konstruktivt, specifikt och trovärdigt samt fokuserar elevens handlingar och hjälper dem att utveckla ett dynamiskt tänkesätt är att föredra, tänker jag. :-)
SvaraRaderaEn följdfråga man kan fundera vidare kring är hur man (i egenskap av lärare/lärarlag/kollegium) kan utarbeta ett förhållningssätt som i förlängningen även kan förankras hos berörda elever och deras familjer så att också de utvecklar ett liknande tänkesätt kring beröm (och i förlängningen ett slutbetyg) som inte enbart fokuserar på betyget?
Har man en bärande/trovärdig relation till sina elever är möjligheten större att berömmet kan leda till positiva konsekvenser hos dem, tror jag. Lärandet är en social process, därför tror jag att man kan undvika flertalet negativa konsekvenser gällande beröm, om man har en god relation till sina elever/sin klass. :-)
Intressant och mycket bra seriestripp! Jag tror att det är jätteviktigt att belysa det eleven gör bra och inte att den är bra. Det är också precis som det står i boken viktigt att vara ärlig med sitt beröm. Jag tror att om man ger för mycket beröm på barnens person att de även kommer lägga sina misslyckanden på att de var dåliga och inte att de bara missade en uppgift. För att utvecklas och lyckas måste man få mycket beröm och beröm på det man gör för att veta vad man gör bra. Det är ju också kopplat till de Carol Dweck pratar om med mindset att det är viktigt att eleverna inte har ett fixed mindset och tror att de inte kan utvecklas därför tycker jag det är viktigt att ge rätt typ av beröm.
SvaraRaderaVilken intressant bild serie! Det är ju som sagt mycket viktigt med hur vi ger beröm. problemet är att väldigt få vet skillnaden på bra beröm och dåligt. därför borde fler utbildas inom detta och inte bara lärare! Hur ska ett barn kunna utvecklas om den inte får kritik och beröm på ett korrekt sätt? om barnet inte förstår eller misstolkar så blir det problem i framtiden. samtidigt är det nog många vuxna som inte förstår och tänker att de endast är snälla som säger att barnet är duktigt utan att tänka på hur de faktiskt påverkar deras utveckling.
SvaraRaderaVäldigt bra skrivet, jag håller med dig! Jag anser att vi ska ge beröm efter elevernas handlingar och inte förmågor då som jag har skrivit i mitt inlägg om hur det föder prestationsångest hos många elever eftersom att lärare uppmuntrar och ger beröm efter elevers förmågor. Hamnar elevs ri prestationsångest i tidig ålder, är vi illa ute. Jag har arbetat med yngre barn i olika former, skola, elevhem, fotbollstränare mm och att få bort prestationsångest är väldigt svårt om det har kommit i tidig ålder. Väldigt bra inlägg!
SvaraRaderaVäldigt bra skrivet, jag håller med dig! Jag anser att vi ska ge beröm efter elevernas handlingar och inte förmågor då som jag har skrivit i mitt inlägg om hur det föder prestationsångest hos många elever eftersom att lärare uppmuntrar och ger beröm efter elevers förmågor. Hamnar elevs ri prestationsångest i tidig ålder, är vi illa ute. Jag har arbetat med yngre barn i olika former, skola, elevhem, fotbollstränare mm och att få bort prestationsångest är väldigt svårt om det har kommit i tidig ålder. Väldigt bra inlägg!
SvaraRaderaMkt bra inlägg! Viktigt är att skilja på sak och person, eller handling och person. Man ska bedöma elevens insats och inte själva eleven. Detta kommer nog vara mycket viktigt den dagen vi kommer ut i skolorna men jag anser att alla människor borde lära sig bästa sättet att ge beröm, formativ bedömning eller konstruktiv kritik. Att en person väljer att ta kritik negativt är nog tio gånger vanligare än att man tar det till sig positivt. Sånt kan vara känsligt.
SvaraRaderaBra inlägg. trott att det är mycket lättare att bara säga ordet Bra, borde vi alla tänka på att ge formativ beröm som även kan ge eleverna chansen att förstå vad som var bra. Det borde vara förbjudet att jämföra elever eller påpeka för dem vem som är bättre eller sämre än den andre.
SvaraRadera