lördag 19 december 2015

Seriestripp- behaviorism



Lärare använder sig av många olika undervisningsmetoder. Här ovan är ett exempel på hur en lärare använder sig av ett behavioristiskt lärandeperspektiv då läraren använder sig av belöning samt en typ av bestraffning när eleverna ska göra en uppgift.

Tycker ni att det är rätt att eleven som suttit och arbetat på samma sätt som de andra eleverna inte får en guldstjärna när han också kämpat men inte hinner göra klart uppgiften på plats för att han behöver mer tid än de andra eleverna?

Lundgren, U. P., Säljö, R., & Liberg, C. (2014). Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]. Stockholm: Natur & kultur.



6 kommentarer:

  1. Oj, detta är svårt! Belöning behövs på gånger på nått sätt för att eleverna ska få glänsa lite när de är duktiga. Eleven som inte är klar kanske inte är det för att han skriver något bättre, djupare och mer ingående än de andra... Annars kanske han bara har gjort så bra ifån sig som han har förmåga till och bör uppmuntras på något annat vis. I seriestrippen verkar det inte som att läraren har kollat på vad eleverna åstadkommit vilken kanske skulle vara en idé för att enklare se vad skillnaden är på att några är klara och han inte är!?
    Ordet balansgång som lärare känns väsentligt här. Intressant!!
    /Madde

    SvaraRadera
  2. I detta fall tycker jag att det är fel att eleven ska bli "bestraffat" om den har gjort så gott den kan. Man kan bara gör sitt bästa, alla arbetar ju olika snabbt. Det hade varit en annan sak om man sett att eleven gjort annat under lektionen och därför inte hunnit klart.

    SvaraRadera
  3. Bra seriestripp! Att använda sig av belöning till den enskilda eleven anser jag är fel. Eleverna har rätt att arbeta efter sina förutsättningar och har rätt tll att få det stöd de behöver. Här ser jag inte att eleven får start hjälp med upppgiften, vilket hen verkar behöva utan blir bestraffad och får fortsätta hemma. Om man ska belöna som lärare gäller det att tänka till varför inte vissa elever klarar uppgiften och varför vissa gör det lätt. Att belöna hela klassen för ett bra utförande känns bra men inte som i detta fallet.

    SvaraRadera
  4. När jag började jobba som gymnasielärare på 90-talet hade jag oerhårt svårt att känna mig tillfreds med att jag inte fick betygsätta engagemanget och ansträngningen, utan man skulle fokusera på resultatet! Dvs, en elev som kom till alla lektioner,kämpade jämt och gjorde sitt bästa men klarade aldrig proven (muntliga, skriftliga, praktiska prov) kunde inte få godkänt i kursen medan någon som var tämligen ointresserad och gjorde minsta möjliga, men hade talang/begåvning/fallenhet (kalla det vad man vill!) för ämnet och briljerade på proven utan att anstränga sig det minsta, den eleven var man "tvungen" att ge ett högt betyg... Kändes orättvist, men vad skulle man göra när prestationer var tvungna att leda fram till ett resultat, ett resultat som skulle betygsättas!

    SvaraRadera
  5. När jag började jobba som gymnasielärare på 90-talet hade jag oerhårt svårt att känna mig tillfreds med att jag inte fick betygsätta engagemanget och ansträngningen, utan man skulle fokusera på resultatet! Dvs, en elev som kom till alla lektioner,kämpade jämt och gjorde sitt bästa men klarade aldrig proven (muntliga, skriftliga, praktiska prov) kunde inte få godkänt i kursen medan någon som var tämligen ointresserad och gjorde minsta möjliga, men hade talang/begåvning/fallenhet (kalla det vad man vill!) för ämnet och briljerade på proven utan att anstränga sig det minsta, den eleven var man "tvungen" att ge ett högt betyg... Kändes orättvist, men vad skulle man göra när prestationer var tvungna att leda fram till ett resultat, ett resultat som skulle betygsättas!

    SvaraRadera
  6. Vilken bra seriestripp! Detta tror jag är en vanlig situation i skolan som en del lärare inte tänker på. Att man berömmer de som är klara men omedvetet inte ger beröm till de som inte är klara. Jag skulle önska att man fick betygsätta (eller liknande) engagemang och kämparglöd. Det finns elever som kämpar för sitt E eller att nå högre - det borde berömmas! Frågan om din seriestripp är för mig varför eleven som inte är klar inte blev det? Beroende på orsak så kan jag tycka att läraren gör både rätt och fel.

    SvaraRadera