Det som läraren ger som en "morot" kan kanske uppfattas på olika sätt av elever, det som den ena eleven ser som en klar fördel kan kanske den andra uppfatta som en form av bestraffning.
Som lärare ska man kanske vara försiktig med att arbeta med betingning, eller vad tror ni?
Referens
Phillips, D. C., och Jonas F. Soltis. Perspektiv på lärande. Lund: Studentlitteratur, 2014.
Håller med dig. Även om läraren troligtvis vill väl, tycker jag personligen att detta inte är någon bra "belöning". Vi hade ofta denna "belöning" efter våra prov i gymnasiet, och om man var några av de som var kvar sist blev detta jättestörande. Jag kan också tycka att detta är en dålig sak då många kanske skyndar sig genom exempelvis ett prov, för att få sluta så fort som möjligt..
SvaraRaderaLäraren tycker jag ska kunna ge en morot till eleverna men det ska vara något som gynnar alla. samt om de får gå tidigare så kommer de göra ett slarvigt jobb bara för att bli klara för att sedan kunna gå. Dock förstår jag mig på lärare som gör detta när prov uppkommer. Eleverna får gå för att helt enkelt inte störa. Det gäller att vara kritisk som lärare och försöka fatta de rätta besluten vid rätt tid och plats. Sedan måste man komma ihåg att även lärare är mänskliga. Bra seriestripp!
SvaraRaderaMycket svårt. Läraren vill ju ofta bara väl. Men det är svårt att veta hur eleverna uppfattar saker på olika sätt. Vi hade ofta samma problem, särskilt på gymnasiet vilket gjorde att många skyndade sig för att hinna med en tidigare buss eller så. detta gjorde ju att de som satt sist blev ledsna samt att de som gick tidigare fick sämre betyg. i högstadiet hade vi alternativet med en bok som man fick ta med sig in och lägga vid lärarens bänk. sedan när man lämnade fram provet fick man ta med sin bok och sitta och läsa istället. det var tyst och lugnt och störde inte. Jag tror att det kanske stör mer om man låter dem gå och det ska smälla i dörrar och skrapa med stolar.
SvaraRadera