måndag 21 december 2015
Seriestripp sociokulturellt lärande
Att inte förstå en läxa har vi nog alla varit med om. Vad ska man ta sig till om man inte förstår? Bild två och tre hände på min skolgårdsobservation, De andra la jag till som ett exempel på hur deras situation yttrade sig innan respektive efter deras diskussion på skolgården. Två tjejer stod och pratade och den ena kunde inte förstå matteläxan de hade som skulle in på fredagen. Den andra tjejen var redan klar och erbjöd sig att hjälpa till. De bestämde att de skulle ses efter skolan hemma hos den ena. Eleven förklarar läxan i matte på ett sätt som den andra eleven förstår och på så sätt kan göra klart läxan.
Här ser vi ett sociokulturellt lärande där eleven får hjälp av en studiekamrat som redan kan det dem har i läxa. Vilket kan vara ett riktigt bra sätt att lära sig utan att behöva vänta tills nästa dag så att eleven kan fråga läraren. Och att studera tillsammans kan bli mer motiverande och roligt än att studera ensam. På min sista bild säger den eleven som hjälpte till med matteläxan att som tack för hjälpen med matten, kan eleven återgälda hjälpen med att hjälpa henne med läxan i engelska de har.
Positivt med ett lärande av studiekamrater är att oftast pratar elever med sina kamrater på sin fritid, lärarna pratar de endast med i skolan. Vilket kan göra att eleverna kan få svar på sina frågor fortare. Att få problem förklarade utav en jämnårig kan vara ett bra sätt för att då kan eleven få allt förklarat på ett sätt som passar eleven och dess intressen. En lärare som förklarar samma sak, kanske inte har samma sätt att förklara så att det bli intressant för just den eleven. Dessutom att ta hjälp av en studiekamrat kan också vara bra för den som hjälper då denne får en chans att visa vad den kan och visa sig duktig.
Har ni förslag på vad det kan finnas för negativt med detta?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Bra gjord strip Alexandra. Jag tror mycket på att elever ska få tid och möjlighet att stötta och diskutera med varandra för att på så sätt försöka lösa problem som dom stöter på. Det var ont om grupparbeten och öppna diskussioner när jag själv gick i skolan, det var mer åt inmatning av informations hållet då. Forskning stödjer det faktum att om elever får ansvar och möjlighet att hjälpa varandra stärker och motiverar det dom i sitt lärande och leder till bättre resultat. Dock kan man läsa i "utmanande undervisning i klassrummet" att merparten av den återkoppling som sker mellan elever är felaktig, så det är viktigt att eleverna får lära sig hur de ska ge, ta emot och hantera konstruktiv återkoppling.
SvaraRaderaAtt ta hjälp av varandra är toppen! Många gånger under min skoltid kämpade jag med att förstå matematikuppgifter men när min kompis förklarade dem så blev allt tydligt! Alla har vi olika infallsvinkel att se på saker och ting, det som kan vara självklart för en person är inte alltid begripligt för en annan. Därför tycker jag det är super att vi har våra grupper, för många gånger har vi olika uppfattningar om hur uppgifterna är menade eller olika syn och tankar och saker men tillsammans är detta berikande. Man lär sig mycket och framför allt så lär man sig att det finns helt andra sätt att se på saker! Jag tyckte mkt om din stripp, den gjorde mig glad, det är så man vill att eleverna ska vara mot varandra i skolan.
SvaraRaderaJag kände igen situationen i din seriestripp. På högstadiet hjälpte vi kompisar alltid varandra genom att läsa igenom varandras arbete för feedback och lösa svåra mattetal och senare i gymnasiet coachade jag min bästis i klassen, när det gällde matte. På den tiden valde man allmän eller särskild matte i högstadiet, men ihopslussades ändå i samma matteklass på gymnasiet. Tyvärr utgick vår gymnasielärare ifrån den särskilda mattegruppens kunskaper vilket missgynnade allmänmattegruppen och sänkte deras självförtroende. Arg som ett bi, tränade jag upp min kompis och hennes mattebetyg ökade från en tvåa till en fyra. Så länge man lär ut rätt, är det väl alltid bra och givande att hjälpa en klasskompis. Jag var lika glad och stolt som min bästa väninna över hennes slutbetyg i matte.
SvaraRaderaFörstår verkligen den här serien för detta har jag själv varit med om flera gånger. Precis som du säger är det toppen att ha en kompis som kan hjälpa en med det man inte förstår. Själv hade jag aldrig blivit godkänd i matte C på gymnasiet om det inte varit för en kompis. Även nu på lärarutbildningen tycker jag att det är super att ha klasskompisar att rådfråga om det är något man inte förstår.
SvaraRaderaProblemet kan väl dock vara, precis som Rikard tar upp, att kompisen inte heller förstått det rätt. Då kan det ju gå väldigt fel. Men det tycker jag är en risk värd att ta!