Här är en länk till filmen: http://sok.uraccess.se.bibproxy.kau.se:2048/products/136314
Jag tycker att detta är ett bra sätt att få eleverna att inhämta kunskap,både eleven som hjälper och eleven som blir hjälpt lär sig. Men vad händer med de elever som är extra utsatta i en klass? Hur hanterar man en sådan situation?
Jag tycker att detta är ett bra sätt att få eleverna att inhämta kunskap,både eleven som hjälper och eleven som blir hjälpt lär sig. Men vad händer med de elever som är extra utsatta i en klass? Hur hanterar man en sådan situation?
Håller med att det är bra när eleverna delar med sig av sin kunskap till sina klasskamrater. För att motverka ett sådant beteende du visar i din seriestripp måste man nog börja i ett tidigt stadie att förklara för eleverna att det inte okej att ge ut felaktig information medvetet och att detta är en typ av kränkande behandling. Man får kanske ha en kort genomgång hur det funkar detta med att lära sig genom sina klasskompisar och att lära ut till sina klasskompisar. Kanske gemensamt sätta upp regler som gäller så de vet vad som förväntas av dem. Förhoppningsvis så slipper man då hamna i en sådan situation som din seriestripp visar.
SvaraRaderaJag tror inte att det bara handlar om att medvetet ge fel information utan det finns många förklaringar till en sådan händelse. Hur många gånger har man tex. inte frågat barn i 6-7 års åldern olika saker och de har stensäkert gett dig ett svar som är allt annat än trovärdigt, som de står fast vid! Ett barns sanning och uppfattning om något är inte alltid den "verkliga" sanningen men för dom kan den vara det... Finns även barn (och vuxna med för den delen) med en övertro på sig själva och på sina kunskaper och färdigheter)och menar egentligen inte att ställa till det... Är moster åt en bedårande 7-årig pojke som kör på ca 80/20% när det gäller fantasi(halvsanningar/osanningar) och man undrar allt som oftast var han får allt ifrån. Papputar hade definitivt kunna ha uppfunnits av honom!
SvaraRaderaPrecis som Cecilia här ovan säger så tror jag inte heller att eleverna ofta säger en sak för att vara elaka utan det kan också bero på att de själva verkligen tror att det är så. Jag kan själv komma ihåg att just detta har hänt mig i min skolgång, att min kompis har sagt en sak som den var helt bombsäker på och när jag fick frågan av läraren visade det sig att jag gav fel svar utifrån min kompis kunskap. Men det kan ju faktiskt också vara så att läraren faktiskt inte alltid har rätt om en viss sak. Det beror självklart på vad det handlar om men vi måste komma ihåg att vi inte alltid sitter på alla rätta svaren utan kan i stället då försöka undersöka varför eleven svarade just på detta sätt. Som en typ av ackomodation för oss lärare :) Det kan ju dyka upp svar som jag inte har förväntat mig när jag ställer en fråga som, för mig, har ett givet svar.
SvaraRaderaHej och tack för en rolig serie. Den var både välgjord och gav lite eftertanke. Att eleverna skulle ge varandra felaktiga svar kan givetvis hända men jag tror inte att det är där man skall lägga fokus kring Vygotskijs tankar. Jag tror inte att det är ett enskilt svar man skall söka hos sina kamrater. Då kan man ju lika gärna gärna ge eleverna ett facit att titta i. Snarare menar Vygotskij att att det är diskussionerna kring hur man kommer fram till en lösning eller tolkar en text som är lärande för båda sidor. Att förklara, diskutera, analysera, reflektera och läsa mellan raderna. I sådana situationer tror jag varken att eleverna vill eller kan "ljuga" för varandra:)
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaSnyggt gjord serie Christian. Jag som tillhör det lite äldre gardet och som faktiskt varit inne och kört lite skolgång under Lgr69 tyckte det var väldigt intressant och roligt att titta på filmen om Vygotskij och hans syn på lärande, speciellt runt det faktum att lärande skulle aldrig vara tyst och att man lär sig tillsammans. Skolgången som jag minns den från 70-talet låg lång ifrån Vygotskijs tankar. Grupparbeten var det sparsamt med och det skulle vara tyst i klassrummet. Måste säga att lektionerna i filmen ser betydligt roligare ut idag än dom som vi hade. Allt var inte bättre förr.
SvaraRadera